شماره های تماس :

آلفا تجهیز

راه اندازی فست فود اگر طی برنامه ریزی دقیق و حساب شده صورت نگیرد امکان دارد پس از افتتاح به مشکلات بسیار زیادی روبرو شوید که برطرف کردن این مشکلات هزینه های بسیار زیادی را در بر خواهد داشت .

امروزه فست فود به یکی از پرطرفدارترین مکان ها برای بودن در کنار عزیزان و گذراندن وقت با آنها تبدیل شده است که محبوب همه ی سنین از کودک گرفته تا بزرگسالان می باشد. حال برای راه اندازی این مکان پرطرفدار مراحل بسیاری باید گذرانده شود.

یکی از سخت ترین و پر دردسرترین مشاغل امروزه راه اندازی فست فود می باشد که دارای مراحل مختلف و بسیار زیاد و با حساسیت بسیار بالا می باشد. که در این مقاله در نظر داریم صفر تا صد این کار سخت و البته لذت بخش و پر درآمد را برای شما توضیح دهیم که در صورت قصد افتتاح فست فود با همه ی مراحل راه اندازی و سختی آن آشنا شوید و آمادگی لازم را داشته باشید.

آموزش راه اندازی فست فود

مراحل راه اندازی فست فود 

شما برای راه اندازی فست فود Fast Food باید باید با کسب و کار مورد نظرتان آشنا شوید و آن  را به روشی درست و مناسب آغاز کنید و  باید از همه ی زیر و بم امور آن  از مالیات گرفته تا مجوزهای ایمنی، بهداشتی و قانونی آشنا شوید و همه ی آنها را دقیق بدانید.

راه اندازی فست فود شامل دو مرحله ی مهم  می باشد. که یک مرحله ی آن و در واقع مرحله ی اول آن شامل مراحل قبل از راه اندازی می باشد و مرحله ی دیگر و دوم آن شامل مراحلی است که لازمه ی بعد از راه اندازی می باشد. که در ادامه به طور دقیق به همه ی این مراحل می پردازیم.

مراحل قبل از راه اندازی فست فود

راه اندازی فست فود مانند ساخت ساختمان پیش نیازهایی دارد که باید قبل از هرگونه انجام عملیاتی به خوبی آنها را بررسی کرد تا در هنگام راه اندازی تمام مشکلات از قبل بررسی شده باشد و راه های رفع آن نیز در دستور کار قرار گرفته باشد .

اگر قبل از اینکه فست فود خود را راه اندازی کنید چند روز وقت بگذارید و با یک یا چند متخصص کارکشته مشورت کنید و مواردی که لازم است از قبل به آنها رسیدگی کنید را در نظر بگیرید مطمئن باشید به راحتی آب خوردن و با کمترین هزینه های ممکن میتوانید فست فودهای زنجیره ای خود را تاسیس کنید . در ادامه به سرفصل ها و توضیحاتی کاملی بابت آنها پرداخته ایم که توصیه میکتم حتماً تمام موارد زیر را در نظر بگیرید و تنبلی را کنار بگذارید .

تهیه نقشه و برنامه ریزی برای کسب و کار مورد نظر

تعیین کردن هدف ها و برنامه ها و گرفتن تمام مجوزهای لازم برای راه اندازی فست فود از ابتدا تا انتهای کار. و همچنین تحقیق و در مورد تمام قوانین در مورد این کار و همچنین قوانین بهداشتی.

تجهیزات صنعتی آشپزخانه فست فود

در نظر گرفتن سرمایه و هزینه های لازم

در نظر گرفتن و برنامه ریزی برای هزینه های لازم برای راه اندازی و تهیه مکان و تامین هزینه های اولیه و چگونگی تامین این هزینه ها. و همچنین در نظر گرفتن اینکه فست فود مورد نظر برند و نمایندگی باشد و یا برای خودتان و شخصا.

باید در نظر داشته باشید که بودجه بندی و برنامه ریزی درست برای هزینه ها باعث سرعت انجام پروژه و مدیریت درست تری می شود. و باید در این بودجه بندی و حساب کردن هزینه ها، هزینه های دکوراسیون فست فود، تجهیزات فست فود ، چاپ منو و تبلیغات،  بسته بندی های مورد نیاز و مواد اولیه و … را در نظر گرفت.

پیدا کردن مکان مناسب

یکی از مهمترین مراحل قبل از راه اندازی، انتخاب مکان مناسب می باشد البته در صورتی که خود مکانی نداشته باشید. که برای انتخاب مکان مناسب باید به نکات زیادی توجه داشت، مثلا انتخاب محل های پرتردد مانند نزدیک دانشگاهها، در نزدیکی مراکز خرید و مراکز تفریحی، پارک ها، فروشگاهها و خیابان هایی که بسیار پرتردد و شلوغ می باشند. و همچنین در نظر گرفتن و پیدا کردن مکانی که راه پارک کردن ماشین را داشته باشد  تاثیر بسیار زیادی در فروش  و شلوغ شدن فست فود دارد.

قوانین و مجوز‌های لازم

در ابتدا باید از اتحادیه صنف اغذیه فروشان و مواد غذایی مجوز کسب و کار خود را برای راه اندازی فست فود را دریافت کنید. تحقیق کامل در مورد اماکنی که باید برای تهیه ی مجوزها به آنها مراجعه کرد و اداره بهداشت و گرفتن تمام دستورالعمل های بهداشتی برای راه اندازی فست فود.

دیزاین و انتخاب دکور فست فود و تهیه ی وسایل

انجام دادن کارهای ظاهری و طراحی دکور فست فود  از دیگر مراحل قبل از راه اندازی می باشد. برای این مرحله بهتر است با کمک برنامه های معماری یک طراحی سه بعدی را از محل خود تهیه کنید و یک نقشه کامل تهیه کرده و تمام دکور خود را با توجه به سلیقه  خود و یا طرحی که در نظر دارید اجرا کنید و بعد از آن تمامی متریال و وسایل مورد نظر را تهیه کرده. همچنین باید در طراحی خود متراژ لازم را برای آشپزخانه و آماده سازی و سالن و … در نظر گرفته و نقشه های مورد نظر را اجرا کرد.

دکوراسیون فست فود

خرید و تهیه ی وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی

خرید وسایل و تجهیزات مانند گاز، سرخ کن، فر، شوت، گریل، هنی پنی، دستگاههای تهویه ی هوا، فن، یخچال و یخچال فریزر، گاز و حتی درست کردن مکانی به عنوان سردخانه، میز، قفسه، دستگاه لازم برای خمیر گیری پیتزا، چرخ گوشت، دستگاه برگر زن، دستگاه اسلایسر، وسایل و ظروف لازم برای آماده سازی مواد غذایی مانند چاقو، بن ماری در سایزهای مختلف، انواع صافی ها، کاترها و خیلی از وسایل ضروری و لازم دیگر برای قسمت آماده سازی و آشپزخانه و همچنین تهیه ی صندوق دریافت پول و…. از دیگر مراحل آماده سازی فست فود می باشد.

تهیه تابلو برای سر در فست فود با طرحی جذاب

برای این مرحله با توجه به سلیقه ی خود طرحی جذاب و مدرن و زیبا را می توان برای تهیه تابلو در نظر گرفت و می توان از این طرح در تهیه ی منو نیز استفاده کرد.

طراحی و انجام کارهای گرافیکی و تهیه ی منوی مناسب

تهیه ی منوی مناسب یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین مراحل راه اندازی فست فود می باشد. زیرا باید در تهیه منو به ارتباط با محیط نیز توجه بسیاری داشت و هماهنگی ایجاد کرد. مثلا در قسمت های پایین شهر تهیه منو با قیمت بالا باعث کساد شدن بازار می شود و برعکس آن تهیه منو با قیمت پایین نیز در محله های بالای شهر تاثیر برعکس دارد.

بنابراین باید حتما بین منو و محل فست فود  و همچنین انتخاب غذاهای فست فودی مانند سوخاری ها، برگر، پیتزا، انواع سالاد ها و ….هماهنگی وجود داشته باشد و با توجه به محل قرار گیری فست فود خود منویی مناسب را تهیه کنید. انجام کارهای گرافیکی، بسته بندی و چاپ نیز از حساس ترین مراحل پروژه طراحی در راه اندازی فست فود می باشند که این مرحله شامل لوگو، جعبه های بیرون بر و داخل سالن و … می باشد. که طرح و نوع و جنس همه ی این موارد تاثیر بسیاری در کیفیت کسب و کار مورد نظر دارد.

جذب و استخدام پرسنل

برای پیشرفت مجموعه ای مانند فست فود نیاز به استخدام پرسنلی مناسب، با اخلاق و کار آمد می باشد که تاثیر بسیار زیادی در رونق کسب و کار و موفقیت می توانند داشته باشند. برای این مرحله نیاز به استخدام شخص و یا اشخاصی به عنوان برگر زن، پیتزا زن، سوخاری زن، ساندویچ زن، نیروی برای آماده سازی و تهیه ی مواد اولیه، کانتر کار، سالن دار، پیک موتوری، صندوق دار و سوپروایزر می باشد.

نیرو ها و کارکنان فست فود

مراحل بعد از راه اندازی فست فود

مدیریت مجموعه و فست فود

برای اداره ی فست فود مانند هر شغل دیگری نیاز به فردی به عنوان مدیر برای کنترل و مدیریت پرسنل و کارها نیاز می باشد. که علاوه بر مجرب بودن در مدیریت به تمامی قسمت ها و کارها تسلط کامل را داشته باشد.

آموزش پرسنل استخدام شده

بعد از مصاحبه ی کاری از افراد متقاضی برای کار و انتخاب پرسنل مناسب نوبت به آموزش پرسنل می رسد که شامل آموزش انواع آشپزی در قسمت های مختلف مانند پیتزا، برگر، ساندویچ، سالاد،سوخاری و … می باشد، و همچنین آموزش آماده سازی، دستور العمل ها،  قوانین، نوع برخورد با مشتری، و آموزش های تخصصی و … که باید به بهترین شکل ممکن انجام شود.

باید تمام پرسنل انتخاب شده آموزش های لازم را ببینند که در صورت نبود هریک از آنها کارها و وظایف یک قسمت لنگ نماند و تغییری در طعم غذای فست فود ایجاد نشود.

تفکیک وظایف پرسنل

در این مرحله از راه اندازی فست فود پرسنل را با توجه به مناسب بودن و استعداد آنها در هریک از وظایف تعیین شده قرار می دهند. و وظایف آنها را تعیین کرده و به طور کامل آموزش می دهند.

نقشه تاسیسات برای آشپزخانه

در این مرحله برای راه اندازی فست فود باید نقشه مناسب و دقیقی برای جای گذاری دقیق وسایل آشپزخانه با توجه به اندازه و ابعاد آنها داشته باشید. و همچنین حتما باید آمپر مورد نیاز برای برق، چند اینچ گاز مورد نظر و محل مناسب برای تهویه مطبوع هوا و فن برای خروج هوای گرم حاصل از سرخ کردنی ها و گاز ها و گریل ها و بوی حاصل از آنها در نظر گرفته شود.

حمل و نصب تجهیزات در نظر گرفته شده

در این مرحله از راه اندازی فست فود بعد از انتخاب تجهیزات مورد نیاز و تهیه ی آنها از نمایندگی های معتبر، این تجهیزات به مکان و محل مورد نظر ارسال می شوند و در آنجا طبق نقشه و طراحی در نظر گرفته شده نصب می شوند و در ادامه ی کار به هر یک از این وسایل و تجهیزات برنامه مخصوص به آن ها داده می شود.

در مورد خرید وسایل و تجهیزات بهتر است در تهیه ی آنها استیل به کار رفته باشد و همچنین به گارانتی آنها دقت بسیاری شود.

تجهیزات فست فود - راه اندازی فست فود

تعیین مکانی به عنوان انبار و تهیه ی مواد اولیه

فست فود نیز مانند فروشگاهها و خیلی از مشاغل دیگر نیاز به انبار و سردخانه برای نگهداری مواد غذایی اولیه دارد. در انبار بهتر است مواد غذایی مشابه در کنار هم قرار گیرند و مواد بهداشتی و اقلامی مانند دستمال کاغذی، شوینده ها و ادویه جات و همچنین نوشیدنی ها و… در قسمت هایی جدا از هم قرار گیرند. توصیه می شود اقلام و مواد اولیه و مورد نیاز خود را مستقیم از کارگاهها و کارخانه ها تهیه کنید به جای خرید از واسطه ها زیرا در پایین آمدن هزینه های فست فود تاثیر بسزایی دارد.

در مورد سردخانه برای راه اندازی فست فود نیز بهتر است سردخانه ای آماده شود که شامل یک قسمت بالای صفر و قسمتی زیر صفر باشد برای نگهداری مواد غذایی و گوشتی و مرغی که البته برای طعم بهتر و تازگی بهتر است به صورت روزانه مواد گوشتی و پروتئینی تهیه شود.

پخت آزمایشی منوی در نظر گرفته شده

در این مرحله از راه اندازی فست فود باید کل منوی در نظر گرفته شده تهیه و تست شود، که هم دما و درجه ی دستگاهها تنظیم شود و هم طعم و مزه ی غذاها… و در صورت مشکل و کم و کاستی در منو و دستگاهها مشکلات رفع شود.

پیک موتوری رایگان برای محدوده ی محل فست فود

یکی از راههای جلب و ایجاد رضایت مشتری در نظر گرفتن پیک رایگان برای محل های محدوده ی فست فود مورد نظر می باشد.

تهیه کردن دستگاه پُز و خدمات پرداخت از طریق کارت شتاب

همچنین یکی از مهمترین مراحل راه اندازی فست فود تهیه ی دستگاه پز می باشد هم برای داخل فست فود و همچنین به صورت سیار برای پیک موتوری در نظر گرفته شده.

تبلیغات و اطلاع رسانی برای شناخت فست فود در سطح شهر

تبلیغات رکن بسیار مهمی را در شروع و همچنین ادامه ی کسب و کار را دارند. و می توان برای این قسمت از راه اندازی فست فود از تبلیغات کاغذی مانند تراکت ها، تبلیغات کاغذی و چاپی استفاده کرد. همچنین تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات در محیط های مجازی مانند اینستاگرام و تهیه ی سایت تاثیر بسیار زیادی در رشد و گسترش فست فود شما دارند. همچنین می توان با خیلی از ادارات، مدارس و سازمانها برای تبلیغات بیشتر مشارکت کرد.

غذاهای فست فود

افتتاحیه بعد از راه اندازی فست فود

افتتاحیه مجموعه یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین فاکتورها  و مراحل راه اندازی و عامل موفقیت مجموعه می باشد. برای افتتاحیه لازم از است از راههای تبلیغاتی که گفته شد از چند وقت قبل از افتتاحیه اطلاع رسانی شود. و تا می توان برای افتتاحیه ظوری برنامه ریزی شود که فست فود در ان روز بسیار شلوغ به نظر آید که به این شکل در دید همگان ثبت شود.

بعد از همه ی این موارد در راه اندازی فست فود برای رونق و پیشرفت فست فود، حفظ کیفیت به همان صورت اولیه لازم است. برخورد مناسب با مشتری و مشتری مداری، حسابداری دقیق در خرج و مخارج و تهیه مواد غذایی و وسایل مورد نیاز دیگر، تبلیغات گسترده تر و پیدا کردن مشتری بیشتر، جذب مشتری و …. از دیگر مواردی است که همیشه باید در نظر گرفته شود.

شرکت آلفا تجهیز افتخار دارد با عرضه کردن انواع تجهیزات فست فود توانسته است که کمک شایانی در راه اندازی فست فود به تمام مدیران کسب و کار کرده است