شماره های تماس :

آلفا تجهیز
در سال های اخیر شاهد راه اندازی رستوران های متنوعی در سطح کشورمان می باشیم. برای راه اندازی و افتتاح رستوران بایستی مراحل مربوطه را گام به گام و با مدیریت مناسب طی نمود. از جمله این مراحل می توان به سرمایه گذاری، تجهیزاتف طراحی و قوانین و مقررات اشاره نمود.

راه اندازی رستوران

آیا قصد راه اندازی رستوران دارید؟ آیا اطلاعات کافی در خصوص این صنعت دارید؟ آیا می دانید برای موفقیت در این زمینه و کسب سابقه درخشان نیازمند برنامه ریزی و استراتژیهای حرفه ای می باشید؟ برای رسیدن به پاسخ تمام پرسش ها با ما همراه باشید .

در سال های اخیر رستوران به یکی از کسب و کارهای مهم در جامعه امروزی تبدیل شده که مانند سار کسب و کارها به مقوله برندینگ آن توجه می شود.

برای رشد و گسترش یک رستوران باید برنامه ریزی ویژه ای را داشته باشید که با توجه به بازار رقابتی، توسعه و رشد در این صنعت فقط در سایه برند شدن آن امکان پذیر خواهد بود. از این رو در راه اندازی رستوران بایستی استراتژیهای مناسبی را انتخاب و اجرا نمود که در ادامه مقاله اطلاعاتی در خصوص مراحل و گام های مورد نیاز برای راه اندازی رستوران را ارائه خواهیم کرد. اگر قصد دارید وارد این کسب و کار شوید با مطالعه ادامه مقاله میتوانید اطلاعاتی مفید برای پیشرفت سریع و برداشتن گام های محکم در این زمینه به دست آورید.

رستوران از جمله مکان های عمومی به شمار می رود که بسیار پر رفت و آمد و شلوغ بوده و از پر درآمد ترین کسب و کارهای جامعه امروزی محسوب می شود که برای ترقی در این زمینه بایستی شیوه اداره و مدیریت این صنعت را به صورت حرفه ای بلد بود.

راه اندازی رستوران

مراحل راه اندازی رستوران

مراحل راه اندازی رستوران یکی از حساس ترین و مهم ترین کسب و کاری به شمار می رود که اغلب افراد در این زمینه آگاهی های لازم را ندارند و در صورت پرداختن به این نوع صنعت با شکست های بزرگی مواجه می شوند از این رو توصیه می کنیم به تمامی جزئیات بزرگ و کوچک این کسب و کار توجه داشته باشید. در بازار رقابت شاهد افتتاح و تاسیس ده ها و صدها رستوران و فست فود در سطح کشورهای مختلف می باشیم که در کشور ما نیز این مار روز به روز در حال افزایش می باشد و رعایت کردن نکات ریز و درشت در راه اندازی رستوران از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

در نظر داشته باشید که در عین سختی ها و چالش های بزرگ در افتتاح و راه اندازی رستوران پس از اینکه قطار بر ریل سوار شد با رعایت موارد ضروری و مدیریت صحیح شاهد تسهیل تمامی دشواری ها و سختی ها خواهید بود که برای این امر بایستی با برنامه ریزی دقیق و مدیریت اجرایی قوی بر تمامی بخش ها نظارت داشته باشید و شیرینی های بسیاری در کنار کسب سود را در این کسب و کار تجربه کنید.

از جمله مراحل اصلی در راه اندازی رستوران می توان به انتخاب نوع رستوران، انتخاب نام رستوران، هزینه راه اندازی، انتخاب مکان، تجهیزات مورد نیاز، طراحی و دکوراسیون، تبلیغات و بازاریابی، طراحی منوی غذایی و استخدام نیرو اشاره نمود؛ که در ادامه در خصوص هریک از مراحل توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

مراحل راه اندازی رستوران

انتخاب نوع رستوران 

شروع و راه اندازی از اهمیت بسیار زیادی برخورداری می باشد که در این بخش می خواهیم به اولین مرحله در راه اندازی رستوران اشاره کنیم.

انتخاب نوع رستوران در مرحله اول برای طی کردن دیگر مراحل الزامی می باشد. افراد باید قبل از انجام هر کاری نوع رستورانی قصد فعالیت در آن دارند را مشخص کنند برای مثال قصد دارید آیا غذاهای بین المللی سرو کنید یا غذاهای سنتی؟ آیا می خواهید غذاهای دریایی برای مشتریان خود تهیه کنید؟ آیا قصد دارید فست فود در رستوران خود آماده کنید؟

ابتدا باید تمامی سوالاتی که در ذهنتان از این قبیل دارید را پاسخگو باشید توجه داشته باشید نوع رستورانی که انتخاب میکنید مورد پسند مخاطبان واقع بوده و محبوبیت ویژه ای را در میان انواع رستوران های مختلف داشته باشد.

پس از انتخاب نوع رستوران، باید نام رستوران را انتخاب کنید که این مرحله نیز از حساس ترین مراحل به شمار می رود چرا که نام انتخاب شده برند کسب و کار شما خواهد بود و باید در هنگام به گوش خوردن نام رستوران شما احساس زیبایی را در مخاطب ایجاد کرده و او را برای وارد شدن به رستوران شما ترغب کند. هم چنین در هنگام انتخاب نام رستوران می توانید به منوی غذایی که قصد دارید سرو کنید نیز در نظر داشته باشید و براساس آن نام ایرانی و یا خارجی برای رستوران خود انتخاب کنید.

انتخاب نوع رستوران در راه اندازی رستوران

سرمایه گذاری و هزینه های راه اندازی رستوران

برای راه اندازی رستوران به سرمایه اولیه نیاز خواهید داشت که این سرمایه خرج، مکان رستوران، خرید تجهیزات اولیه، خرید مواد غذایی، استخدام کارکنان، پرداخت حقوق و تبلیغات خواهد شد.

در نظر داشته باشید که حدود 6 ماه اول پس از افتتاح و راه اندازی رستوران انتظار برداشت و کسب سود نداشته باشید و باید از جیب و سرمایه خود خرج و هزینه کنید از این افرادی که قصد دارند وارد این نوع کسب و کار شوند باید منبع درآمد و مالی مناسبی را داشته باشند و بتوانند تمامی مخارج مورد نیاز در طی راه اندازی و تا زمان برداشت سود را در اختیار داشته باشید؛ که برای این امر می توانید اقدام به دریافت وام کارآفرینی کرده و بدون مواجه با مشکل مالی با صرفه جویی در هزینه و برنامه ریزی مناسب مراحل اصلی را طی نمایید.

مطمئن باشید با اندکی صرفه جویی می توانید بدون نیاز به سرمایه بسیار زیاد خواهید توانست رستوران مدنظرتان را افتتاح کنید پیشنهاد می کنیم در اوایل کار به جای خرید تجهیزات گران قیمت از تجهیزات دست دوم و یا با کرایه کردن آنها کار را شروع کنید و با مدیریت مناسب و کسب سود کلان در این کسب و کار خواهید توانست بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات را خریداری کنید.

انتخاب مکان مناسب برای رستوران

انتخاب مکان مناسب برای راه اندازی رستوران از دیگر مراحلی می باشد که می تواند در جذب مشتریان و پیشرفت کسب و کار شما تاثیرگذار باشد. انتخاب مکان نامناسب و دور از دسترس سبب اصلی شکست در این زمینه خواهد شد افراد برای انتخاب مکان برای افتتاح رستوران بایست زمان و وقت بسیار زیادی را صرف کنند و حتی باید از مشاورین مربوطه در این خصوص مشورت های لازم را دریافت کنند.

برای این که بتوانید مکان مناسبی را برای رستوران خود انتخاب کنید باید به صورت یک مشتری به موضوع نگاه کنید و ببینید اگر شما جای مشتریان بودید در کدام مکان و در چه محیطی می خواهید یک وعده غذایی میل نمایید در این صورت می توانید بدون اشتباه و در نظر گرفتن مکان پرتردد و محبوب مخاطبان، تصمیم خود را نهایی کنید.

هم چین در نظر داشته باشید که مکان رستوران از نحوه دسترسی در وضعیت مناسبی باشد و مشتریان بتوانند به راحتی به این رستوران دسترسی داشته و مکان برای پارک وسیله نقلیه داشته باشند که این موضوع از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار می باشد که البته این مورد در بحث مالی نیز تاثیر گذار می باشد.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی رستوران

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی رستوران

در راه اندازی رستوران از جمله موارد مورد نیاز می توان به تجهیزات رستوران اشاره نمود که شامل گاز، ظروف آشپزی، فر، سرخ کن، یخچال و فریزر، ماشین ظرفشویی و کباب پز می باشد که از تجهیزاتی می باشند که در اولویت قرار دارند. همانطور که رد بخش های قبلی نیز اشاره نمودیم این مرحله در بحث مالی واقع می باشد که می توانید برای داشتن هزینه های ارزان و پایین اقدام به تهیه و خرید تجهیزات دست دوم کنید و برای خرید و تهیه این لوازم از یک تامین کننده مورد اعتماد و مناسبی باید اقدام نمود. از دیگر تجهیزات مورد نیاز در افتتاح رستوران می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  ظروف سرو غذا نظیر دس، لیوان، بشقاب، قاشق و چنگال
  • دستمال کاغذی
  • پرده
  • دکوری
  • میز و صندلی
  • مایع دستشویی
  • دستمال توالت
  • خلال دندان
  • گلدان ها
  • تابلوها

طراحی دکوراسیون

طراحی و دکوراسیون رستوران از دیگر گزینه هایی می باشد که علاوه بر اینکه از گزینه های مهم راه اندازی رستوران می باشد در جذب مشتریان نیاز تاثیر بسیار زیادی را دارد.

از این رو در تاسیس و افتتاح رستوران ها بیش از هر چیزی بایستی به این مورد توجه داشته باشیم. مشتریان و مخاطبان در ورود به محیط رستوران در وهله اول به طراحی اجرا شده در رستوران توجه می کنند که طراحی لوکس و چیدمان مناسب از علل اصلی کسب رضایت مشتریان و در نتیجه به دست آوردن مشتریان وفادار می باشد. از جمله بخش های مختلف دکوراسیون رستوران می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. دکوراسیون سالن رستوران: این بخش از مهم ترین و اصلی ترین قسمت هایی می باشد که احساس مشتریان و مخاطبان را برمی انگیزد و علل اصلی انتقال حس آرامش و زیبا به مشتریان خواهد بود. از این رو اجرای طرح ملایم و سبک در کنار استفاده از تجهیزات لوکس می تواند در کسب رضایت مشتریان تاثیر گذار باشد هم چنین می توانید با استفاده از گیاهان طبیعی در چیدمان سالن اصلی حس خاص و منحصر به فردی را در محیط به وجود آورید.
  2. دکوراسیون آشپزخانه: دکوراسیون آشپزخانه نیز به اندازه طراحی سالن اصلی حائز اهمیت می باشد و استفاده از رنگ بندی های روشن در این آشپزخانه ها می تواند آرامش خاص را در افراد ایجاد کند.
  3. دکوراسیون سرویس بهداشتی: و در نهایت دکوراسیون سرویس بهداشتی می باشد که بدون شک مورد بازدید تمامی مشتریان واقع می شود و می توان گفت از حساسیت های مخاطبان به شمار می رود و تمیز بودن و استفاده از تجهیزات لوکس و مدرن در این بخش بسیار مهم می باشد.

طراحی دکوراسیون رستوران

طراحی منوی رستوران در راه اندازی رستوران

پس از طراحی داخلی و دکوراسیون نوبت به طراحی منوی غذای رستوران می رسد که شامل فهرستی از غذاهای سرو شده و قیمت های انواع غذاهای مختلف می باشد.

  1. طراحی محتویات منو: طرحی محتویات منو سبب می شود که مشتریان بدانند که چه نوع غذاهایی در رستوران شما سرو می گردد و از میان انواع غذاهای مختلف گزینه مدنظر را سفارش دهند. طراحی منو غذایی سبب بالا رفتن کلاس کاری رستوران شما خواهد شد. برای طراحی منوی غذایی می توانید از انواع متریال های مختلفی استفاده نمایید که سبب جذب توجه مشتریان واقع می شود.
  2. قیمت گذاری در منو: قیمت گذاری در منوی غذایی این امکان را برای مشتریان می دهد که با توجه به مقدار بودجه خود گزینه مناسبی را انتخاب کنند که قیمت ارائه شده بر حسب هزینه مواد اولیه و دستمزد آشپز مشخص می شود. قیمت گذاری براساس قیمت رقبا در اغلب رستوران های اجرا می شود.

استخدام نیرو های ماهر و سرآشپز

از دیگر مراحل مهم در راه اندازی رستوران می توان به استخدام نیرو و کارکنان اشاره نمود. اگر قصد دارید به بهترین نحو در این کسب و کار فعالیت داشته باشید و موفقیت های چشمگیری را به دست اورید بایستی در استخدام نیرو های حرفه ای و مناسب اقدام نمایید.

نیروهای حرفه ای از اصلی ترین بخش پیشرفت و ترقی شما در این زمینه می باشد که می توان گفت نحوه خدمات دهی نیروی انسانی یک رستوران سهم بسیار زیادی را در سوددهی و پیشرفت یک رستوران در بر خواهد داشت. از این رو سعی بر آن داشته باشید تا نیروی پرسنلی خود را به بهترین نحو آموزش داده و انتظارات آنها را برآورد کنید.

شما می توانید تشویق پرسنل خود از پاداش و جوایز استفاده نمایید. از جمله آموزش هایی که برای پرسنل خود می توان ارائه داد نحوه پخت غذا، آماده کردن غذا در زمان بسیار کوتاه، نحوه برخورد با مشتری، نحوه تمیز نگه داشتن رستوران و غیره می باشد.

کارکنان رستوران

تبلیغات و بازاریابی برای رستوران ها

در این بخش نیز می خواهیم از دیگر مراحل مهم در خصوص راه اندازی رستوران می توان به تبلیغات و بازاریابی اشاره کنیم. تبلیغات یکی از روش های مهم و تاثیر گذار برای پیشرفت و توسعه در کسب و کار می باشد که در سال های اخیر بسیار مورد توجه کاربران در بازار فروش واقع شده است.

برای تبلیغات می توان از انواع روش های مختلفی نظیر شبکه های اجتماعی اینستاگرام، تبلیغات گوگل، بازاریابی ایمیلی و تبلیغات چاپی استفاده نمود. شما می توانید با انجام تبلیغات مدرن و به روز یک گام بزرگی را در جهت رقابت با رقبای خود در این صنعت برداشته باشید.

تبلیغات مناسب و تاثیر گذار می تواند در جذب مشتریان به سوی خود و به نمایش گذاشتن خدمات و امکانات خود عملکرد بسیار خوبی را داشته باشد.

قوانین و مقررات در راه اندازی رستوران

در آخر از مراحل راه اندازی رستوران میخواهیم در خصوص قوانین و مقررات یک رستوران صحبت هایی داشته باشیم. افرادی که قصد دارند وارد این کسب و کار شوند اطلاعات دقیق از قوانین رستوران به دست آورند برای مثال از قوانین و مقررات مربوط به کارکنان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • از شوخی های بیش از حد در زمان فعالیت خودداری کنند
  • از ظروف آشپزخانه برای خوردن آب و غیره استفاده نکنند
  • قبل از شروع ساعت کاری حدود یک ربع قبل در مکان حضور یابند
  • از آوردن وسایل غیر ضروری به رستوران خودداری کنند
  • از دستکش و کلاه استفاده کنند
  • به هیچ عنوان سیگار نکشند
  • موهای خود را مرتبا کوتاه کنند
  • در صورت نیاز و ضروری بودن با تلفن همراه خود صحبت کنند
  • ظروف کثیف را به موقع شسته و خشک کنند
  • از ایجاد سرو صدای اضافی در آشپزخانه و محیط رستوران خودداری کنند.

در این مقاله سعی بر این داشتیم تا صفر تا صد مراحل راه اندازی رستوران را برای افرادی که قصد دارند وارد این صنعت شوند اطلاعات مفیدی را ارائه دهیم که در موفقیت خوانندگان موثر بعمل آید.

شرکت آلفا تجهیز با طراحی و اجرای انواع رستوران ها توانسته است کمک شایانی به کسانی که به فکر تاسیس رستوران خود هستند به عمل بیاورد . شما میتوانید با کلیک بر روی تصاویر زیر نمونه کارهای راه اندازی رستوران توسط آلفا تجهیز را مشاهده کنید .

راه اندازی رستوران پلوبا

رستوران سلیم بازار

رستوران زیر زمین